Met de Reparatiemodule altijd weten wat waar is en waar was

Gepubliceerd op: 17-10-2024

Ziekenhuizen beheren dagelijks duizenden herbruikbare instrumenten, van scalpels tot pincetten, die een cruciale rol spelen tijdens operaties. Om ervoor te zorgen dat deze instrumenten veilig en langdurig inzetbaar blijven, moeten ze regelmatig onderhouden en gerepareerd worden. Een taak die niet alleen de levensduur van het instrument verlengt, maar ook direct bijdraagt aan de veiligheid van patiënten. 

CoperniCare begrijpt dat grip houden op het reparatieproces, zeker bij externe partijen, een uitdaging kan zijn. Het gaat op weekbasis vaak om tientallen instrumenten per ziekenhuis. Voor instrumentenbeheerders op de Centrale Sterilisatie Afdelingen is het reparatieproces en de administratieve verwerking van retourzendingen vaak erg tijdrovend.

Nieuwe reparatiemodule
Samen met Meekers Medical – specialist in instrumentenonderhoud voor ziekenhuizen – hebben we daarom de Reparatiemodule ontwikkeld. Deze module maakt het voor ziekenhuizen mogelijk om altijd inzicht te hebben in welke instrumenten in reparatie zijn, waar ze zich bevinden, en welke reparaties zijn uitgevoerd. De reparatiedocumentatie koppelen we digitaal aan het gerepareerde instrument.

Naadloze integratie met ons Volgsysteem
De Reparatiemodule integreert moeiteloos met het CoperniCare Instrumenten Volgsysteem. Maar ook als je nog geen gebruik maakt van dit systeem, kun je met de module eenvoudig al je reparaties volgen. Jiska van CoperniCare licht toe: “De Reparatiemodule zorgt voor een volledig transparant proces. Je weet op elk moment waar elk instrument zich bevindt, zelfs als het bij een externe partij in onderhoud is. Dit zorgt niet alleen voor meer efficiëntie, maar ook voor een betere samenwerking met toeleveranciers en reparateurs. Deze ontwikkeling past perfect bij onze missie om ook de toeleveringsketen van ziekenhuizen verder inzichtelijk te maken.”

Efficiënt en inzichtelijk
De samenwerking met Meekers Medical, waarmee we al jarenlang succesvol optrekken, heeft geleid tot een innovatie die echt verschil maakt. We zijn trots dat we dit hebben kunnen realiseren met input van Meekers en onze gezamenlijke klanten St. Antonius Ziekenhuis en Spaarne Gasthuis. Mike van Meekers Medical voegt toe: “De ontwikkeling van de Reparatiemodule is een visie die we al sinds de start van de samenwerking met CoperniCare hebben gehad en een mooie innovatie die we nu kunnen doorvoeren. De traceerbaarheid van instrumenten is een belangrijk thema in ziekenhuizen en klinieken. Reparatie en onderhoud maken daar een wezenlijk deel van uit, zeker nu de beweging naar herbruikbare instrumenten vanwege duurzaamheid weer in opmars is. De track-and-trace voor gerepareerde instrumenten is momenteel bij ziekenhuizen niet goed georganiseerd. Met de Reparatiemodule wordt het voor onze klanten en gebruikers van een Instrumentenvolgsysteem eenvoudig om rapportages te genereren, zodat ze inzicht hebben in reparatiekosten en verbeterpunten, zoals welke instrumenten vaak gerepareerd moeten worden en op welke afdelingen dit gebeurt.”

Volledige controle
Mike van Meekers Medical: “Dankzij de Reparatiemodule wordt de volledige keten transparanter en beter beheersbaar. Geen schaduwadministraties zoals Excel- of Word-documenten meer. Reparatie en onderhoud moeten deel uitmaken van het Instrumentenvolgsysteem, zodat een reparatie direct kan worden aangemeld en teruggeboekt zodra het retour komt zonder extra administratieve last voor de instrumentbeheerder. Door alles in één systeem te integreren, werken zowel de gebruikers van de module als wij als reparateurs efficiënter.”


From now till next biedt CoperniCare oplossingen die niet alleen passen bij de huidige behoeften, maar ook klaar zijn voor de toekomst van zorginstellingen. Meer weten over de module? Neem contact met ons op.