from now

till next

from now

till next

Combi-Ster

Combi-Ster, verantwoordelijk voor de sterilisatie van medische hulpmiddelen voor de Reinier Haga Groep, maakt gebruik van MediTracker om alle instrumenten te traceren en processen te stroomlijnen. Door over te stappen op MediTracker 3.0, kan het ziekenhuis nu efficiënter werken, met volledige traceerbaarheid van instrumenten en verbeterde processen voor een optimale dienstverlening.

MediTracker traceert het instrumentarium en stroomlijnt de processen bij Combi-Ster

Combi-Ster is als stichting verantwoordelijk is voor het beheren, transporteren en uitvoeren van alle reinigings-, ontsmettings- en sterilisatieactiviteiten van medische hulpmiddelen voor de Reinier Haga Groep.

Zij werkten al met MediTracker en zijn recent overgestapt van MediTracker 2.0 naar 3.0. “Combi-Ster werkt al jaren met MediTracker“, vertelt Christa Tigchelaar, directeur van Combi-Ster. “Bij het nieuwe aanbestedingstraject hebben wij Meditracker, dat in dezelfde periode werd overgenomen door CoperniCare, wederom in overweging genomen. We kozen weer voor MediTracker nadat bleek dat zij als enige wel kunnen koppelen vanuit één systeem met alle EPD’s en randapparatuur binnen de Reinier Haga Groep.”

“Ik geloof dat we echt veel efficiënter kunnen werken als we onder de operatietafel een scanplaat hebben die al het gebruikte materiaal bij een ingreep direct registreert. Zo heb je inzicht in de gebruikte instrumenten en kun je instrumentennetten veel efficiënter inrichten.”

Alles is te traceren

“MediTracker is een Track & Trace systeem waarmee wij op netniveau al het instrumentarium volgen. Alles is te traceren. Zo weten we exact waar een net zich bevindt in het proces. Staat deze bijvoorbeeld bij de klant op voorraad, of in de goederenontvangst? Of zit deze bij Combi-Ster in de wasmachine of autoclaaf? Ook kunnen we zien of het betreffende net al op transport zit”, licht Tigchelaar verder toe.

“Maar een gebruiker heeft ook wel eens dat een instrument op een verkeerd netje is gelegd. Dan heb je een overcompleet en een incompleet net. Dat is terug te vinden via het netinhoud overzicht wat ook is vastgelegd in MediTracker. Het inleggen van een net wordt als scanhandeling vastgelegd.”

Processen Stroomlijnen

Elke stap in het CSA-proces (Centrale Sterilisatie Afdeling, red.) wordt vastgelegd in MediTracker. “Bij iedere handeling wordt er gescand en gekoppeld aan de medewerker die de handeling uitvoert. De controle op de volledige keten en exact weten waar alle netten zich bevinden is voor ons cruciaal. Zo kunnen wij onze klanten ook beter bedienen en processen stroomlijnen”, vult Tigchelaar aan.

De toekomst van Track & Trace

“Ik denk dat het alleen maar meer gaat worden”, vertelt Tigchelaar. “We werken nu natuurlijk op netniveau. Waar ik naartoe wil, is dat we op instrumentniveau alles gaan traceren en registreren. Ik geloof dat we echt veel efficiënter kunnen werken als we onder de operatietafel een scanplaat hebben die al het gebruikte materiaal bij een ingreep direct registreert. Zo heb je inzicht in de gebruikte instrumenten en kun je instrumentennetten veel efficiënter inrichten.”

Samenwerking met CoperniCare

Tigchelaar lacht: “We houden elkaar alert. Dat hebben we van beiden kanten nodig, en dan kunnen we weer verder. Maar wel op een prettig manier. Zodat onze werkrelatie goed blijft.”

AMC

Ergens midden in het doolhof van het AMC liggen de 10 snijzalen waar studenten en wetenschappers hun werk doen. Werk dat zij niet kunnen doen zonder mensen die hun lichaam doneren aan de wetenschap.

UMC Utrecht

Alle zorginstellingen in Nederland moeten sinds 1 januari 2020 aan de wet- en regelgeving omtrent het registreren van implantaten voldoen. Dat doen ze door te koppelen met het LIR. Het LIR (Landelijk Implantaten Register) is een centraal register.

HagaZiekenhuis

Zorgzaamheid, innovatie en samenwerking zijn de kernwoorden van het HagaZiekenhuis te Den Haag.

OLVG

Zowel in OLVG West als in OLVG Oost gebruiken deze ziekenhuizen het CoperniCare Voorraad Volgsysteem (VVS) intensief. De grote voordelen van het CoperniCare VVS systeem zijn al aangetoond. Lagere voorraden, hoge besparingen, efficiënter werken, geen derving door expiratie. “Niet alleen de cijfers zijn heel positief. Het zorgde ook voor een stuk rust onder de medewerkers”, aldus Margret Beliën, organisatorisch manager OKC locatie West.

Bernhoven

“Het CoperniCare Voorraad Volgsysteem (VVS) draagt op het OK complex bij aan de kwaliteit en patiëntveiligheid, waarbij alle medische hulpmiddelen en implantaten volledig geregistreerd worden. Hierdoor verhogen wij de patiëntveiligheid aanzienlijk, besparen we veel kosten en werken we efficiënter.”, aldus Justin Bitter, Manager bedrijfsvoering VE OK/CSA/PPO & Regionaal Pijncentrum van het Bernhoven Ziekenhuis.

Alrijne Ziekenhuis

“De kracht van het VVS is het koppelen, zorgen dat er data-overdracht is. Dat maakt het een stuk makkelijker voor ons. Ik zou niet meer zonder kunnen.” Peter van Oorschot van de Alrijne Zorggroep is nog steeds enthousiast over de implementatie van het CoperniCare Voorraad Volgsysteem dat in 2015 als eerste op locatie Leiden werd ingevoerd. Er is beter zicht op de voorraad, collega’s op de OK’s weten direct of alle benodigde materialen aanwezig zijn en dat bespaart tijd en geld. “Met 1 druk op de knop kan ik alle getallen zien en weet ik direct of alles klopt.”